Tóth Sándor kritikája a Népszavából
"A Babylon 5 a '90-es évek sci-fi drámája, amely részletekig kidolgozott, összetett világa és szereplői által méltán lett népszerű. A sorozat egy részletekben levetített 90 órás mozifilm megtekintésének élményét nyújtja, melyben olyan jellemző motívumokat figyelhetünk meg, amelyek kiemelik a B5-öt a középszerű sci-fi sorozatok közül.
A televíziós sci-fik készítői hosszú időn keresztül azt gondolták, hogy elég felvonultatni néhány mókás vagy szörnyábrázatú lényt, lézerkardpárbajt vagy egy-két füttyögő, esetleg beszélő emberszabású robotot. Ezzel a szemlélettel szakított az alkotó, J. Michael Straczynski, aki 1993-ban útjára indította az első olyan professzionális sci-fi televíziós sorozatot, amelynek több mint száz epizódjának népszerűsége ma már utolérte a Gene Roddenberry által fémjelzett sci-show-t, a Star Treket.
A Babylon 5 cselekményvezetése tudatosan megtervezett, nem véletlenszerűen történő. Még a Star Trekről sem mondható el, hogy az elmesélt történetnek eleje, közepe és vége van. A B5 túllép az idegen lények sematikus ábrázolásán, szereplői nem kicsi, zöld, nagy szemű, túlméretezett agyú, gonosz teremtmények, akiknek egyetlen céljuk a Föld és az emberiség elpusztítása. Gondolkodó, céllal, sőt, küldetéstudattal rendelkező önálló személyiségek, akik az ember szövetségeseként lépnek fel a lakott világegyetemre veszélyes sötét erőkkel szemben. Ha alaposan tanulmányozzuk a sorozatban szerepeltetett fajok jellemző tulajdonságait, cselekedeteit, vélekedéseit, kapcsolatot fedezhetünk fel jelenkorunk népeivel és kormányaival.
Joggal ejtheti ámulatba a nézőt e szerteágazó cselekményű sorozatnál, hogy minden apró eseménynek jelentősége van. Ez a fajta cselekménybonyolítás misztikus ködbe burkolja az egyébként önállóan is nézhető, egyedi részeket. Ez teszi olyan élvezetessé a Babylon 5-öt.
Ez az első olyan sorozat, amely az emberi civilizáció távoli jövőképét teljes és következetes kidolgozottsággal vetíti elénk. És hogy ez a lehetséges jövő mennyire a miénk, azt egyértelművé teszi a sorozat eseményeiből is kirajzolódó közös múltunk. A film tematikus szerkezetében számos alkalommal jelennek meg bibliai utalások, a káosz és rend örök harcának megnyilvánulásai, jung-i archetípusok, a hősmítosz és görög tragédiák motívumai, irodalmi, művelődéstörténeti utalások, a hit nagy kérdései, az önfeláldozás, valamint az eleve elrendelés kontra szabad akarat problémaköre.
A háborúk, a pusztítások, a korrupció, a hatalomvágy, az idegengyűlölet, a másságtól való félelem ebben a jövőben is jelen van. Ám az ezek elleni harchoz példákat kapunk. E sorozatban bizonyítást nyer, hogy az egyes ember esélytelen, ám igaz harc vállalása, a veszteség és a fájdalom ellenére is megváltoztathatja a világot."
|